Auto Świat Wiadomości Aktualności Potężny wzrost napływu używanych aut z zagranicy. Import rośnie już 12. miesiąc z rzędu

Potężny wzrost napływu używanych aut z zagranicy. Import rośnie już 12. miesiąc z rzędu

Popyt na nowe samochody w Polsce jest ogromny, ale zainteresowanie używanymi autami jeszcze większe. Mam najświeższy raport Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar i sam nie wierzę w to, co widzę. Oto garść sensacji z pierwszej ręki o samochodach z drugiej ręki.

Import używanych samochodów (zdjęcie ilustracyjne)
Import używanych samochodów (zdjęcie ilustracyjne)Żródło: Źródło zbiorcze dla obrazków importowanych w ramach Onet Editorial Workflow
  • Jest taka marka, która w pierwszej szóstce najczęściej rejestrowanych fabrycznie nowych aut w Polsce ma aż pięć modeli. Ale w Top 15 rejestracji używanych modeli z importu ten gracz nie ma już żadnego reprezentanta
  • Z jednego kraju pochodziło więcej używanych aut niż ze wszystkich innych państw świata razem wziętych
  • Zachęcamy do oddawania głosów w specjalnej ankiecie, która znajduje się pod artykułem

Czerwiec 2024 r. okazał się w Polsce już 12. miesiącem z rzędu wzrostu liczby rejestracji używanych samochodów sprowadzonych z zagranicy, wynika z danych IBRM Samar. Na dodatek te wzrosty są po prostu niesamowite.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Tylko w czerwcu 2024 r. zarejestrowano w Polsce 78,6 tys. importowanych samochodów z drugiej ręki o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. W porównaniu z czerwcem 2023 r. to wzrost o 17,3 proc. "Tylko" o 17,3 proc.

Przeczytaj także: Szok na rynku nowych aut w Polsce. Chińskie firmy mają wyższy udział od Forda, Tesla pisze historię

"Tylko", ponieważ pierwsze półrocze 2024 r. zamknęło się już wzrostem aż o 1/4, a dokładniej o 24,9 proc. W tym czasie zarejestrowano u nas blisko pół miliona używanych aut z zagranicy (481 tys. 282 sztuk). Jeszcze bardziej wzrosły rejestracje konkretnego typu samochodów.

Import samochodów używanych: pierwsza połowa 2024 r.

Chodzi o auta dostawcze. O ile w czerwcu 2024 r. zanotowały one wzrost na poziomie 23,4 proc. (do 7011 sztuk), o tyle w całym pierwszym półroczu liczba rejestracji zwiększyła się o prawie 1/3 (29,2 proc. do 42 tys. 870 sztuk). Pierwsza trójka najchętniej rejestrowanych sprowadzanych używanych dostawczaków wygląda tak:

  1. Renault Master: 3627 rejestracji
  2. Fiat Ducato: 2970 rejestracji
  3. Iveco Daily: 2759 rejestracji

Niestety, z wiekiem rejestrowanych używanych samochodów z importu nadal jest nieciekawie. Średnia dla wszystkich aut — a nie tylko dostawczych — w pierwszym półroczu 2024 r. wyniosła aż 12,23 roku.

Przeczytaj także: Zapytałem szefową Cupry w Polsce, co dalej z cenami nowych aut. "No niestety..."

Skąd trafiają do Polski używane samochody? W pierwszej połowie 2024 r. z jednego kraju pochodziło więcej aut z drugiej ręki niż ze wszystkich innych państw świata razem wziętych. Oto jak wygląda pierwsza dziesiątka:

  1. Niemcy: 249 tys. 556 sztuk (+23,5 proc.)
  2. Francja: 50 tys. 448 sztuk (+7 proc.)
  3. Belgia: 35 tys. 694 sztuki (+33,2 proc.)
  4. Stany Zjednoczone: 32 tys. 467 sztuk (+65,1 proc.)
  5. Holandia: 24 tys. 27 sztuk (+12,7 proc.)
  6. Włochy: 15 tys. 553 sztuk (+43,9 proc.)
  7. Dania: 12 tys. 964 sztuk (+33,2 proc.)
  8. Szwecja: 12 tys. 876 sztuk (+11,1 proc.)
  9. Austria: 11 tys. 505 sztuk (+20,9 proc.)
  10. Szwajcaria: 11 tys. 95 sztuk (+17,8 proc.)

Tym samym Niemcy zdobyły aż 52,5-procentowy udział. Uwagę zwraca też nie tylko wysoka lokata (czwarta), ale też niesamowity wzrost (o niemal 2/3) Stanów Zjednoczonych. Awans do Top 3 jest najzupełniej realny.

A jakie marki i modele lubimy najbardziej?

Auta używane: najpopularniejsze marki i modele

Opel Astra (generacja J z lat 2009-2015)
Opel Astra (generacja J z lat 2009-2015)Stellantis

Oto czołowa dziesiątka najczęściej rejestrowanych marek importowanych samochodów używanych w Polsce w pierwszej połowie 2024 r.:

  1. VW: 43 tys. 431 sztuk
  2. Ford: 41 tys. 431 sztuk
  3. Opel: 40 tys. 17 sztuk
  4. Audi: 36 tys. 256 sztuk
  5. BMW: 28 tys. 105 sztuk
  6. Mercedes: 20 tys. 861 sztuk
  7. Renault: 20 tys. 759 sztuk
  8. Peugeot: 20 tys. 394 sztuki
  9. Hyundai: 18 tys. 645 sztuk
  10. Toyota: 16 tys. 872 sztuk

Największy paradoksem w Top 10 jest Toyota. Japońska firma zajmuje bowiem 10. miejsce, chociaż w tym samym czasie na polskim rynku nowych samochodów była niekwestionowanym liderem z ogromną przewagą nad resztą graczy. Jeszcze bardziej zaskakuje kolejne zestawienie: najczęściej rejestrowanych w Polsce modeli z drugiej ręki sprowadzonych z zagranicy. Top 10 za okres styczeń-czerwiec 2024 r. wyglądają następująco.

  1. Opel Astra: 12 tys. 224 sztuki
  2. VW Golf: 11 tys. 577 sztuk
  3. Audi A4: 10 tys. 891 sztuk
  4. BMW serii 3: 8931 sztuk
  5. Ford Focus: 8127 sztuk
  6. Audi A3: 7179 sztuk
  7. VW Passat: 7074 sztuki
  8. Nissan Qashqai: 6565 sztuk
  9. Ford Fiesta: 6412 sztuk
  10. Opel Corsa: 6366 sztuk

Proszę tylko spojrzeć: żadnej Toyoty. W czołowej piętnastce też nie ma ani jednego modelu tego producenta, a przecież w pierwszej szóstce najczęściej rejestrowanych nowych samochodów w Polsce w pierwszej połowie 2024 r. tylko jeden model nie jest Toyotą.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków