Wiadomości Aktualności Potężny wzrost napływu używanych aut z zagranicy. Import rośnie już 12. miesiąc z rzędu

Potężny wzrost napływu używanych aut z zagranicy. Import rośnie już 12. miesiąc z rzędu

Popyt na nowe samochody w Polsce jest ogromny, ale zainteresowanie używanymi autami jeszcze większe. Mam najświeższy raport Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar i sam nie wierzę w to, co widzę. Oto garść sensacji z pierwszej ręki o samochodach z drugiej ręki.

Import używanych samochodów (zdjęcie ilustracyjne)
Źródło zbiorcze dla obrazków importowanych w ramach Onet Editorial Workflow
Import używanych samochodów (zdjęcie ilustracyjne)
  • Jest taka marka, która w pierwszej szóstce najczęściej rejestrowanych fabrycznie nowych aut w Polsce ma aż pięć modeli. Ale w Top 15 rejestracji używanych modeli z importu ten gracz nie ma już żadnego reprezentanta
  • Z jednego kraju pochodziło więcej używanych aut niż ze wszystkich innych państw świata razem wziętych
  • Zachęcamy do oddawania głosów w specjalnej ankiecie, która znajduje się pod artykułem

Czerwiec 2024 r. okazał się w Polsce już 12. miesiącem z rzędu wzrostu liczby rejestracji używanych samochodów sprowadzonych z zagranicy, wynika z danych IBRM Samar. Na dodatek te wzrosty są po prostu niesamowite.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Tylko w czerwcu 2024 r. zarejestrowano w Polsce 78,6 tys. importowanych samochodów z drugiej ręki o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. W porównaniu z czerwcem 2023 r. to wzrost o 17,3 proc. "Tylko" o 17,3 proc.

Przeczytaj także: Szok na rynku nowych aut w Polsce. Chińskie firmy mają wyższy udział od Forda, Tesla pisze historię

"Tylko", ponieważ pierwsze półrocze 2024 r. zamknęło się już wzrostem aż o 1/4, a dokładniej o 24,9 proc. W tym czasie zarejestrowano u nas blisko pół miliona używanych aut z zagranicy (481 tys. 282 sztuk). Jeszcze bardziej wzrosły rejestracje konkretnego typu samochodów.

Import samochodów używanych: pierwsza połowa 2024 r.

Chodzi o auta dostawcze. O ile w czerwcu 2024 r. zanotowały one wzrost na poziomie 23,4 proc. (do 7011 sztuk), o tyle w całym pierwszym półroczu liczba rejestracji zwiększyła się o prawie 1/3 (29,2 proc. do 42 tys. 870 sztuk). Pierwsza trójka najchętniej rejestrowanych sprowadzanych używanych dostawczaków wygląda tak:

  1. Renault Master: 3627 rejestracji
  2. Fiat Ducato: 2970 rejestracji
  3. Iveco Daily: 2759 rejestracji

Niestety, z wiekiem rejestrowanych używanych samochodów z importu nadal jest nieciekawie. Średnia dla wszystkich aut — a nie tylko dostawczych — w pierwszym półroczu 2024 r. wyniosła aż 12,23 roku.

Przeczytaj także: Zapytałem szefową Cupry w Polsce, co dalej z cenami nowych aut. "No niestety..."

Skąd trafiają do Polski używane samochody? W pierwszej połowie 2024 r. z jednego kraju pochodziło więcej aut z drugiej ręki niż ze wszystkich innych państw świata razem wziętych. Oto jak wygląda pierwsza dziesiątka:

  1. Niemcy: 249 tys. 556 sztuk (+23,5 proc.)
  2. Francja: 50 tys. 448 sztuk (+7 proc.)
  3. Belgia: 35 tys. 694 sztuki (+33,2 proc.)
  4. Stany Zjednoczone: 32 tys. 467 sztuk (+65,1 proc.)
  5. Holandia: 24 tys. 27 sztuk (+12,7 proc.)
  6. Włochy: 15 tys. 553 sztuk (+43,9 proc.)
  7. Dania: 12 tys. 964 sztuk (+33,2 proc.)
  8. Szwecja: 12 tys. 876 sztuk (+11,1 proc.)
  9. Austria: 11 tys. 505 sztuk (+20,9 proc.)
  10. Szwajcaria: 11 tys. 95 sztuk (+17,8 proc.)

Tym samym Niemcy zdobyły aż 52,5-procentowy udział. Uwagę zwraca też nie tylko wysoka lokata (czwarta), ale też niesamowity wzrost (o niemal 2/3) Stanów Zjednoczonych. Awans do Top 3 jest najzupełniej realny.

A jakie marki i modele lubimy najbardziej?

Auta używane: najpopularniejsze marki i modele

Opel Astra (generacja J z lat 2009-2015)
Opel Astra (generacja J z lat 2009-2015)Stellantis

Oto czołowa dziesiątka najczęściej rejestrowanych marek importowanych samochodów używanych w Polsce w pierwszej połowie 2024 r.:

  1. VW: 43 tys. 431 sztuk
  2. Ford: 41 tys. 431 sztuk
  3. Opel: 40 tys. 17 sztuk
  4. Audi: 36 tys. 256 sztuk
  5. BMW: 28 tys. 105 sztuk
  6. Mercedes: 20 tys. 861 sztuk
  7. Renault: 20 tys. 759 sztuk
  8. Peugeot: 20 tys. 394 sztuki
  9. Hyundai: 18 tys. 645 sztuk
  10. Toyota: 16 tys. 872 sztuk

Największy paradoksem w Top 10 jest Toyota. Japońska firma zajmuje bowiem 10. miejsce, chociaż w tym samym czasie na polskim rynku nowych samochodów była niekwestionowanym liderem z ogromną przewagą nad resztą graczy. Jeszcze bardziej zaskakuje kolejne zestawienie: najczęściej rejestrowanych w Polsce modeli z drugiej ręki sprowadzonych z zagranicy. Top 10 za okres styczeń-czerwiec 2024 r. wyglądają następująco.

  1. Opel Astra: 12 tys. 224 sztuki
  2. VW Golf: 11 tys. 577 sztuk
  3. Audi A4: 10 tys. 891 sztuk
  4. BMW serii 3: 8931 sztuk
  5. Ford Focus: 8127 sztuk
  6. Audi A3: 7179 sztuk
  7. VW Passat: 7074 sztuki
  8. Nissan Qashqai: 6565 sztuk
  9. Ford Fiesta: 6412 sztuk
  10. Opel Corsa: 6366 sztuk

Proszę tylko spojrzeć: żadnej Toyoty. W czołowej piętnastce też nie ma ani jednego modelu tego producenta, a przecież w pierwszej szóstce najczęściej rejestrowanych nowych samochodów w Polsce w pierwszej połowie 2024 r. tylko jeden model nie jest Toyotą.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji