ACEA, czyli Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów, właśnie opublikowało szczegółowy raport na temat rejestracji nowych aut w 2023 r. na Starym Kontynencie. Aż roi się tam od sensacji, niespodzianek i szokujących danych.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoOgólnie to był bardzo dobry rok. W całej Europie — czyli w Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii oraz krajach EFTA (Islandia, Norwegia i Szwajcaria) — liczba rejestracji nowych samochodów osobowych wzrosła aż o 13,7 proc. do 12 mln 847,5 tys. sztuk. Polska ze wzrostem na poziomie 13,2 proc. wypada więc całkiem nieźle. Zresztą nasz kraj zajmuje szczególną pozycję na europejskim rynku nowych aut.
Przeczytaj także: Zarejestrowano w Polsce więcej nowych Porsche niż Fiatów. Sensacji jest dużo więcej
Spadek popularności silników Diesla w Europie
No to najpierw jeden z najmocniejszych akcentów w raporcie ACEA: w 2023 r. w Europie częściej rejestrowano nowe auta elektryczne niż samochody napędzane silnikiem Diesla. Do aut na prąd należało aż 15,7 proc. rynku, dieslom musiało wystarczyć 11,9 proc. Ale za to w Polsce...
Przeczytaj także: Dacia zmienia wizerunek. Doda też jeden niespodziewany model
W Polsce nowe auta z silnikiem Diesla w 2023 r. stanowiły wprawdzie 9,9 proc. wszystkich rejestracji, ale elektryki — zaledwie 3,6 proc. Polska to siódmy największy rynek dieslowskich samochodów osobowych w Europie (na 27 państw), ale dopiero 16. w przypadku aut elektrycznych. Trzeba przy tym przyznać, że w porównaniu z 2022 r. liczba rejestracji samochodów na prąd wzrosła u nas o przeszło połowę (+51,3 proc.), a aut z dieslem jedynie o 1,9 proc.
A jakie państwa w 2023 r. znalazły się w pierwszej piątce największych rynków nowych aut osobowych z silnikiem Diesla w Europie?
- Niemcy: 486,6 tys. sztuk.
- Włochy: 273,3 tys. sztuk.
- Francja: 171,7 tys. sztuk.
- Hiszpania: 118,6 tys. sztuk.
- Czechy: 50,1 tys. sztuk.
Spójrz teraz, jak bardzo w tym samym okresie różnił się Top 5 krajów z najwyższą liczbą rejestracji nowych aut elektrycznych:
- Niemcy: 524,2 tys. sztuk.
- Wielka Brytania: 314,7 tys. sztuk.
- Francja: 298,2 tys. sztuk.
- Holandia: 114 tys. sztuk.
- Szwecja: 112,2 tys. sztuk.
Dziwne, że nie ma tam słynącej z miłości do elektryków Norwegii, prawda? Ten skandynawski kraj uplasował się dopiero na szóstej pozycji, ponieważ doszło w nim do prawdziwego załamania.
Zwycięzcy i przegrani rynku nowych aut w Europie w 2023 r.
Największym europejskim rynkiem w 2023 r. były Niemcy (2 mln 844,6 tys. pierwszych rejestracji), które w Top 5 wyprzedziły kolejno: Wielką Brytanię, Francję, Włochy i Hiszpanię.
Polska zajęła 7. miejsce (na 27 państw). Gdyby jednak spojrzeć na rynek pod kątem największych wzrostów pierwszych rejestracji w porównaniu do 2022 r., to Top 5 wygranych wyglądałby następująco:
- Bułgaria: +31,5 proc.
- Chorwacja: +31,3 proc.
- Belgia: +30,1 proc.
- Grecja: +27,7 proc.
- Portugalia: +26,9 proc.
A przegrani? Tu się dopiero robi ciekawie...
Przeczytaj także: Subaru wprowadza w Polsce 8-letnią gwarancję na nowe auta. Bez limitu kilometrów
Spośród 27 państw jedynie dwa zanotowały spadki sprzedaży. Zresztą w przypadku lidera tego zestawienia należy nie tyle mówić o spadku, ile o załamaniu. Oto Top 5 krajów Europy z największymi spadkami (i najmniejszymi wzrostami):
- Norwegia: -27,2 proc.
- Węgry: -3,4 proc.
- Szwecja: +0,6 proc.
- Islandia: +5,2 proc.
- Słowenia: +5,3 proc.
2023 r. na minusie zakończyło też zaskakująco mało marek samochodowych.
Zwycięzcy i przegrani rynku nowych aut w Europie w 2023 r.: marki
Liderem wśród pierwszych rejestracji w Europie w 2023 r. był Volkswagen, który na dodatek jako jedyny przekroczył próg miliona samochodów. Top 10 wygląda następująco — proszę spojrzeć, co się dzieje na miejscach trzecim, czwartym i piątym:
- Volkswagen: 1 mln 357,1 tys. aut.
- Toyota: 828,5 tys. aut.
- Audi: 733,2 tys. aut.
- BMW: 729 tys. aut.
- Mercedes: 682,5 tys. aut.
- Renault: 681 tys. aut.
- Skoda: 680 tys. aut.
- Peugeot: 639,8 tys. aut.
- Kia: 572,3 tys. aut.
- Dacia: 557,3 tys. aut.
Tak jest, niby europejska gospodarka nie przeżywa totalnego rozkwitu, a w Top 5 mamy aż trzy marki premium. Zresztą walka o piąte miejsce między Mercedesem, Renaultem i Skodą była wyjątkowo wyrównana. Mało tego, w 2023 r. w Europie zarejestrowano więcej nowych BMW niż Kii i Hond razem wziętych!
A kto w 2023 r. w Europie wygrał najwięcej? Oto pięć marek z najwyższymi wzrostami pierwszych rejestracji w porównaniu z 2022 r.:
- Tesla: +56,9 proc.
- Lexus: +53,6 proc.
- Alfa Romeo: +52,1 proc.
- Suzuki: + 41,6 proc.
- Cupra: +40,9 proc.
Niestety, zestawienie ACEA nie obejmuje np. takiego zeszłorocznego fenomenu jak MG, trudno więc powiedzieć, czy ta brytyjsko-chińska marka trafiłaby do Top 5.
Na koniec pora na najmniej przyjemną czołową piątkę: oto najwięksi przegrani europejskiego rynku nowych aut w 2023 r., czyli marki, które zaliczyły największe spadki pierwszych rejestracji. Co ważne: na 35 graczy gorszy wynik dotknął jedynie sześciu marek.
- Mitsubishi: -25,1 proc.
- Honda: -9,8 proc.
- Fiat (liczony razem z Abarthem): -3,4 proc.
- DS: -3,1 proc.
- Citroen: -1,5 proc.