ACEA, czyli Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów, właśnie opublikowało szczegółowy raport na temat rejestracji nowych aut w 2023 r. na Starym Kontynencie. Aż roi się tam od sensacji, niespodzianek i szokujących danych.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Ogólnie to był bardzo dobry rok. W całej Europie — czyli w Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii oraz krajach EFTA (Islandia, Norwegia i Szwajcaria) — liczba rejestracji nowych samochodów osobowych wzrosła aż o 13,7 proc. do 12 mln 847,5 tys. sztuk. Polska ze wzrostem na poziomie 13,2 proc. wypada więc całkiem nieźle. Zresztą nasz kraj zajmuje szczególną pozycję na europejskim rynku nowych aut.

Przeczytaj także: Zarejestrowano w Polsce więcej nowych Porsche niż Fiatów. Sensacji jest dużo więcej

Spadek popularności silników Diesla w Europie

No to najpierw jeden z najmocniejszych akcentów w raporcie ACEA: w 2023 r. w Europie częściej rejestrowano nowe auta elektryczne niż samochody napędzane silnikiem Diesla. Do aut na prąd należało aż 15,7 proc. rynku, dieslom musiało wystarczyć 11,9 proc. Ale za to w Polsce...

Przeczytaj także: Dacia zmienia wizerunek. Doda też jeden niespodziewany model

W Polsce nowe auta z silnikiem Diesla w 2023 r. stanowiły wprawdzie 9,9 proc. wszystkich rejestracji, ale elektryki — zaledwie 3,6 proc. Polska to siódmy największy rynek dieslowskich samochodów osobowych w Europie (na 27 państw), ale dopiero 16. w przypadku aut elektrycznych. Trzeba przy tym przyznać, że w porównaniu z 2022 r. liczba rejestracji samochodów na prąd wzrosła u nas o przeszło połowę (+51,3 proc.), a aut z dieslem jedynie o 1,9 proc.

Sprzedaż nowych aut Foto: Greentellect Studio / Shutterstock
Sprzedaż nowych aut

A jakie państwa w 2023 r. znalazły się w pierwszej piątce największych rynków nowych aut osobowych z silnikiem Diesla w Europie?

  1. Niemcy: 486,6 tys. sztuk.
  2. Włochy: 273,3 tys. sztuk.
  3. Francja: 171,7 tys. sztuk.
  4. Hiszpania: 118,6 tys. sztuk.
  5. Czechy: 50,1 tys. sztuk.

Spójrz teraz, jak bardzo w tym samym okresie różnił się Top 5 krajów z najwyższą liczbą rejestracji nowych aut elektrycznych:

  1. Niemcy: 524,2 tys. sztuk.
  2. Wielka Brytania: 314,7 tys. sztuk.
  3. Francja: 298,2 tys. sztuk.
  4. Holandia: 114 tys. sztuk.
  5. Szwecja: 112,2 tys. sztuk.

Dziwne, że nie ma tam słynącej z miłości do elektryków Norwegii, prawda? Ten skandynawski kraj uplasował się dopiero na szóstej pozycji, ponieważ doszło w nim do prawdziwego załamania.

Zwycięzcy i przegrani rynku nowych aut w Europie w 2023 r.

Największym europejskim rynkiem w 2023 r. były Niemcy (2 mln 844,6 tys. pierwszych rejestracji), które w Top 5 wyprzedziły kolejno: Wielką Brytanię, Francję, Włochy i Hiszpanię.

Polska zajęła 7. miejsce (na 27 państw). Gdyby jednak spojrzeć na rynek pod kątem największych wzrostów pierwszych rejestracji w porównaniu do 2022 r., to Top 5 wygranych wyglądałby następująco:

  1. Bułgaria: +31,5 proc.
  2. Chorwacja: +31,3 proc.
  3. Belgia: +30,1 proc.
  4. Grecja: +27,7 proc.
  5. Portugalia: +26,9 proc.

A przegrani? Tu się dopiero robi ciekawie...

Przeczytaj także: Subaru wprowadza w Polsce 8-letnią gwarancję na nowe auta. Bez limitu kilometrów

Spośród 27 państw jedynie dwa zanotowały spadki sprzedaży. Zresztą w przypadku lidera tego zestawienia należy nie tyle mówić o spadku, ile o załamaniu. Oto Top 5 krajów Europy z największymi spadkami (i najmniejszymi wzrostami):

  1. Norwegia: -27,2 proc.
  2. Węgry: -3,4 proc.
  3. Szwecja: +0,6 proc.
  4. Islandia: +5,2 proc.
  5. Słowenia: +5,3 proc.

2023 r. na minusie zakończyło też zaskakująco mało marek samochodowych.

Zwycięzcy i przegrani rynku nowych aut w Europie w 2023 r.: marki

Liderem wśród pierwszych rejestracji w Europie w 2023 r. był Volkswagen, który na dodatek jako jedyny przekroczył próg miliona samochodów. Top 10 wygląda następująco — proszę spojrzeć, co się dzieje na miejscach trzecim, czwartym i piątym:

  1. Volkswagen: 1 mln 357,1 tys. aut.
  2. Toyota: 828,5 tys. aut.
  3. Audi: 733,2 tys. aut.
  4. BMW: 729 tys. aut.
  5. Mercedes: 682,5 tys. aut.
  6. Renault: 681 tys. aut.
  7. Skoda: 680 tys. aut.
  8. Peugeot: 639,8 tys. aut.
  9. Kia: 572,3 tys. aut.
  10. Dacia: 557,3 tys. aut.

Tak jest, niby europejska gospodarka nie przeżywa totalnego rozkwitu, a w Top 5 mamy aż trzy marki premium. Zresztą walka o piąte miejsce między Mercedesem, Renaultem i Skodą była wyjątkowo wyrównana. Mało tego, w 2023 r. w Europie zarejestrowano więcej nowych BMW niż Kii i Hond razem wziętych!

BMW X1 (trzecia generacja; U11; od 2022 r.) Foto: Krzysztof Wojciechowicz / Auto Świat
BMW X1 (trzecia generacja; U11; od 2022 r.)

A kto w 2023 r. w Europie wygrał najwięcej? Oto pięć marek z najwyższymi wzrostami pierwszych rejestracji w porównaniu z 2022 r.:

  1. Tesla: +56,9 proc.
  2. Lexus: +53,6 proc.
  3. Alfa Romeo: +52,1 proc.
  4. Suzuki: + 41,6 proc.
  5. Cupra: +40,9 proc.

Niestety, zestawienie ACEA nie obejmuje np. takiego zeszłorocznego fenomenu jak MG, trudno więc powiedzieć, czy ta brytyjsko-chińska marka trafiłaby do Top 5.

Na koniec pora na najmniej przyjemną czołową piątkę: oto najwięksi przegrani europejskiego rynku nowych aut w 2023 r., czyli marki, które zaliczyły największe spadki pierwszych rejestracji. Co ważne: na 35 graczy gorszy wynik dotknął jedynie sześciu marek.

  1. Mitsubishi: -25,1 proc.
  2. Honda: -9,8 proc.
  3. Fiat (liczony razem z Abarthem): -3,4 proc.
  4. DS: -3,1 proc.
  5. Citroen: -1,5 proc.