• Sprzedaż marek grupy VW spadła, ale w mniejszym stopniu niż cały rynek
  • Audi, jako jedyna marka w pierwszej 10-ce rankingu rejestracji nowych aut, zaliczyła wzrost w porównaniu z 2019 r.
  • W Polsce w 2020 r. zarejestrowano 943 aut elektrycznych od VGP, globalnie koncern osiągnął wynik 231 600 samochodów w pełni elektrycznych

Mimo ograniczeń w funkcjonowaniu salonów sprzedaży, konieczności wstrzymywania produkcji w fabrykach i niepewnego klimatu biznesowego dotykającego wszystkie branży gospodarki, grupie Volkswagena w Polsce udało się w minionym roku odnieść kilka sukcesów wartych odnotowania.

Marki Audi, Porsche, Seat, Skoda i Volkswagen dostarczyły polskim klientom w 2020 r. łącznie 120 009 nowych samochodów osobowych. To wynik o 20,3 proc. niższy niż w 2019 r., jednocześnie jednak spadek nie był tak duży, jak dla całego rynku w Polsce (-22,9 proc.). Grupa Volkswagen w Polsce obroniła się się przed skutkami pandemii lepiej niż rynek. W niepewnych czasach klienci zaufali naszym markom, za co serdecznie dziękuję powiedział podczas konferencji prasowej Pavel Šolc, Prezes Zarządu Volkswagen Group Polska.

Najwięcej rejestracji w ramach VGP przypadło na Skodę (56 334 egz., spadek o 17,9 proc.): Octavia była najchętniej wybieranym modelem przez Polaków (18 667 egz.), Citigo-e iV okazało się liderem wśród elektryków (516 szt.), natomiast Skoda Superb iV – najczęściej rejestrowaną hybrydą plug-in w naszym kraju (500 egz.). Przedstawiciele VGP przyznali, że wynik Skody mógłby być lepszy gdyby nie kłopoty z dostępnością produkcji. Mimo to czeska marka zwiększyła udział w naszym rynku z 12,4 do 13,2 proc. i zakończyła 2020 r. na drugim miejscu w rankingu sprzedaży (za Toyotą, z wynikiem 61 330 szt.).

Marka Volkswagen z największym spadkiem w grupie

Marka Volkswagen zanotowała w minionym roku największy spadek rejestracji z grupy. Wynik 37 206 egzemplarzy był aż o 30,9 proc. niższy niż rok wcześniej. To wystarczyło jednak, by zająć trzecie miejsce na podium polskiego rynku. Jak przypomniał Dyrektor marki Volkswagen Łukasz Zadworny, firmie udało się wiele osiągnąć na innych płaszczyznach:

Już na początku kwietnia ubiegłego roku został uruchomiony Volkswagen e-Home, który służy wsparciem zarówno dla klientów, jak i dla sieci dealerskiej. (...) W 2020 roku Volkswagen e-Home obsługiwał około 500 klientów miesięcznie. Do tej pory sprzedano w nim już 150 samochodów. Bardzo dobrze sprawdza się również butikowy salon – Volkswagen Home w Warszawie przy ulicy Karolkowej. W minionym roku zebrano w nim 358 zamówień na nowe samochody. Ubiegły rok był najlepszym w trzyletniej historii tego salonu.

Ponadto klienci zainteresowani leasingiem nowego Volkswagena mogą od października 2020 r. korzystać z platformy sklep.volkswagen.pl. Można tam wybierać spośród ok. 750 aut dostępnych od ręki, zamówić samochód bez wychodzenia z domu, a decyzję o przyznaniu leasingu otrzymuje się w ciągu maksymalnie dwóch dni.

Ciekawostką godną pochwały jest też inicjatywa biura prasowego marki VW – w celu zredukowania śladu węglowego, po każdym teście samochodu z parku prasowego, dziennikarz będzie mógł wybrać miejsce w Polsce, w którym zostanie zasadzonych 70 drzew. Projekt realizowany jest od stycznia 2021 r. we współpracy z Polskim Związkiem Zrzeszeń Leśnych. Przedstawiciele marki szacują, że w wyniku tej inicjatywy w ciągu roku zostanie nasadzonych ponad 8 hektarów drzew (około 50 000 sadzonek) na terenie Polski.

Audi ze wzrostem 13,2 proc.

Jedyną marką (nie tylko w strukturach VGP, ale też w pierwszej dziesiątce rankingu polskiego rynku), która w zeszłym roku zanotowała wzrost liczby rejestracji było Audi. Wynik 15 602 aut dostarczonych klientom był aż o 13,2 proc. lepszy od uzyskanego w 2019 r. Dominującym modelem było Q5 (2902 egz.), za nim uplasowały się Q3 (2216) i A3 (2091).

Hiszpańska dywizja, reprezentowana przez marki Seat i Cupra, dostarczyła klientom 9275 nowych samochodów co w porównaniu z 2019 r. oznacza minus 25,4 proc. Z kolei Porsche udało się ograniczyć spadek sprzedaży do 12,6 proc. W 2020 r. w garażach w Polsce zaparkowało 1592 nowych wozów sportowej marki z Zuffenhausen.

A ile sprzedało się elektryków marek VGP?

Pavel Šolc zwrócił uwagę, że już w 2020 r. marki z portfolio Volkswagen Group Polska oferowały modele elektryczne we wszystkich najważniejszych klasach. Ten segment rynku zaliczył w Polsce wzrost sięgający aż 147 proc. Spośród 3685 nowych elektryków, które wyjechały w zeszłym roku na nasze drogi, 943 pochodziło od VGP. Mimo, że to aż 8 razy więcej niż w 2019 r. wynik mógłby być jeszcze lepszy, gdyby nie opóźnienia w dostawach VW ID.3. Pierwsze egzemplarze tego ważnego modelu dotarły do Polski we wrześniu, a do końca roku klientom przekazano 189 sztuk. Stosunkowo dobrze radziły sobie także luksusowe elektryki: dostępne od początku roku Porsche Taycan osiągnęło 106 nowych rejestracji, natomiast oferowane nieco dłużej Audi e-tron zyskało w minionym roku nową wersję Sportback i zamknęło rok wynikiem 114 egzemplarzy.

2021 r. będzie jeszcze wyraźniej stał pod znakiem elektryfikacji. Volkswagen Group Polska ma w planach podwojenie liczny oferowanych elektryków. Właśnie rozpoczęła się sprzedaż tańszych wersji VW ID.3 (Pure Performance, od 136 890 zł), w planach jest także słabsza odmiana silnikowa tego modelu, której cena ma wynieść poniżej 130 tys. zł. Do oferty wrócił e-up!, którego cena zaczyna się od 99 490 zł. Pierwsze dostawy bliźniaczych elektrycznych SUVów VW ID.4 i Skody Enyaq przewidziane są na marzec. Za nieco ponad tydzień odbędzie się światowa premiera produkcyjnej wersji Audi e-trona GT – sportowego, 4-drzwiowego coupe dzielącego technikę z Porsche Taycanem. W tym roku poznamy także szczegóły i ceny modeli Audi Q4 e-tron, VW ID.5, Skody Enyaq Coupe oraz Cupry el-Born – wszystkie bazują na płycie podłogowej MEB. Nieoficjalnie wiemy też, że niebawem szykuje się debiut Porsche Taycana Cross Turismo.

Elektryczna ofensywa w Polsce powoli nabiera tempa, na innych rynkach, w szczególności Europy Zachodniej, przestała już być zjawiskiem marginesowym. W 2020 r. Grupa Volkswagena dostarczyła na świecie 231 600 samochodów w pełni elektrycznych oraz 190 500 hybryd plug-in – łącznie stanowiły one 4,5 proc. wszystkich aut sprzedanych w minionym roku przez koncern VW. W przypadku Europy Zachodniej ten odsetek wyniósł 10,5 proc.

Nieco mniej zdradzono podczas konferencji o debiutach nowych modeli bazujących na platformach spalinowych. Dla Volkswagena najważniejszymi, tegorocznymi nowościami rynkowymi są Golf Variant i Tiguan eHybrid (już w salonach) oraz jego odmiana Allspace, która doczeka się liftingu dopiero w 3. kwartale tego roku. Również po wakacjach dowiemy się więcej o kompaktowym crossoverze bazującym na platformie MQB A0 – czyżby T-Cross coupe? Skoda dokonuje właśnie ostatnich szlifów nowej Fabii, która również będzie miała swój debiut w tym roku.