• Sprawdź, czy Twój samochód powinien odwiedzić serwis – prezentujemy wszystkie akcje naprawcze ogłoszone w 2021 r.!
  • Od zmiany instrukcji obsługi do wymiany… silników, zasięg akcji ma bardzo różny charakter
  • W 2021 r. dominowały problemy z systemem wzywania pomocy eCall oraz wyciekami paliwa
  • Więcej takich historii znajdziesz na stronie głównej Onetu

Producenci, którzy mają najwięcej wezwań do serwisów, tłumaczą się, że to wcale nie jest tak, że ich samochody są złe. Mają to być działania prewencyjne, z troski o dobro klientów. Oczywiście, może być w tym sporo prawdy, że wolą dmuchać na zimne. Ale – z drugiej strony – gdyby nie wykryto wad, nie byłoby potrzeby wzywania posiadaczy aut do serwisów… A ciężar problemów jest naprawdę szeroki. Mnóstwo wezwań dotyczy problemów z prawidłowym działaniem awaryjnego (automatycznego lub ręcznego) wzywania pomocy po wypadku. Oczywiście, przez lata radziliśmy sobie bez tego systemu, poza tym nie doprowadzi on do wypadku, a jedynie może opóźnić dotarcie służb ratowniczych.

Jako znacznie groźniejsze oceniamy usterki, które bezpośrednio mogą przyczynić się do wypadku. W tym roku pojawiły się problemy z… pękającym lub odkształcającym się pedałem hamulca. Musi to być mało przyjemne – w podbramkowej sytuacji wciskamy hamulec, a tu pedał odpada… Bardzo często pojawiają się też kłopoty z przewodami paliwowymi, które np. o coś ocierają. Efektem może być wyciek, a nawet pożar. Do groźnych zdarzeń zaliczymy też uszkodzenia zawieszenia. Porsche idzie na całość i wymienia… silniki (co prawda tylko w 7 egzemplarzach, ale zawsze).

Tradycyjnie bardzo dużo wezwań notuje Mercedes. Naprawdę trudno wskazać model, który nie miałby – choćby potencjalnych – kłopotów. Ilość wezwanych aut to ponad 50 tys.! Po spokojnych latach sporo wezwań mają Koreańczycy – Hyundai i Kia. Ale nie brak też firm, które nie wezwały żadnego auta. To np. Honda, Mini czy Smart. W wielu przypadkach chodzi o pojedyncze auta – jedna czy dwie akcje, szczególnie jeśli dotyczą znikomej liczby aut, można uznać za "wypadek przy pracy".

Zebraliśmy wszystkie akcje ogłoszone przez producentów aut, kierowane do kierowców samochodów osobowych oraz dostawczych. Pominęliśmy motocykle, skutery i inne pojazdy jednośladowe oraz ciężarówki. To problemy zgłaszane do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, na liście nie będzie więc usterek naprawianych przez producentów bezpłatnie, ale tylko np. przy okazji przeglądu. Najpierw podajemy datę ogłoszenia akcji, następnie opisujemy, jakich aut dotyczy (RM to rok modelowy, podane daty odnoszą się do daty produkcji), potem przeczytacie, na czym polega problem (zachowujemy oryginalny opis przekazany przez producenta). Kolejna informacja to liczba aut poddanych naprawie na naszym rynku oraz sposób naprawy problemu. Niektórzy producenci podają dokładnie datę produkcji aut czy wersje, inni informują tylko o tym, jakiego modelu dotyczy usterka. Jeśli macie podejrzenia, że wasze auto może wymagać naprawy, zachęcamy do zgłoszenia się do ASO danej marki w celu uzyskania dodatkowych informacji.