- Polska znajduje się obecnie na 7. miejscu w Europie z wynikiem 40 151 zarejestrowanych aut osobowych
- Jak dotąd siłą napędową rynku nowych aut są przede wszystkim klienci firmowi - w kwietniu ich udział w całkowitej rejestracji samochodów osobowych sięgnął 75,98 proc.
- W kwietniowym rankingu marek premium prowadzą BMW (2,1 tys. aut), Mercedes (1,8 tys.) oraz Audi (1,6 tys.)
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Nietrudno pobić ubiegłoroczne wyniki. W kwietniu 2021 r. zarejestrowano w Polsce ponad 47 tys. nowych samochodów osobowych i dostawczych (DMC do 3,5 t), czyli aż o 163,4 proc. więcej niż rok temu. Eksperci instytutu Samar zwracają jednak uwagę, że jeszcze miesiąc temu odnotowano znacznie lepszy wynik, wyższy niemal o 8,5 tys. pojazdów. Otwartą kwestią pozostaje jednak, czy to początek kolejnego spowolnienia czy też trudności z dostępnością określonych wersji samochodów. Na tym jednak nie koniec niepokojących wiadomości.
Niestety, nie wszystkie nowo zarejestrowane samochody pozostały w kraju. W raporcie Samaru wskazano, że w ramach tzw. reeksportu ok. 7,65 proc. aut wywieziono za granicę. Do klientów na innych rynkach trafiło zatem ok. 3,6 tys. pojazdów - to aż o 179,94 proc. więcej niż rok temu.
TOP 10 – sprzedaż w kwietniu w Polsce
Miejsce | Marka i model | Liczba sprzedanych egzemplarzy |
1 | Toyota Corolla | 2288 |
2 | Toyota Yaris | 1653 |
3 | Skoda Octavia | 1430 |
4 | Dacia Duster | 1101 |
5 | Toyota RAV4 | 1080 |
6 | Skoda Fabia | 1039 |
7 | Hyundai Tucson | 983 |
8 | Toyota C-HR | 776 |
9 | Volkswagen Tiguan | 715 |
10 | Ford Focus | 642 |
Są i dobre wiadomości, autorzy raportu wskazują, że Polska nie wypada tak źle na tle innych krajów Europy. Obecnie znajdujemy się na 7. miejscu z wynikiem 40 151 aut osobowych (tyle odnotowano w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców). Niestety, po uwzględnieniu wskaźnika chłonności rynku (31 szt. aut na 10 tys. mieszkańców) Polska plasuje się dopiero na 22. pozycji spośród 30 krajów. Wyprzedzają nas m.in. Estonia (41 aut), Czechy (48 szt.) czy Słowenia (82 szt.).
TOP 10 – najpopularniejsze marki w 2021 r. w Polsce
Miejsce | Marka i model | Liczba sprzedanych egzemplarzy (styczeń – kwiecień) |
1 | Toyota | 27 447 |
2 | Skoda | 19 873 |
3 | Volkswagen | 13 741 |
4 | Kia | 9576 |
5 | BMW | 8207 |
6 | Hyundai | 7409 |
7 | Mercedes | 7375 |
8 | Ford | 7199 |
9 | Audi | 6631 |
10 | Dacia | 6 003 |
Póki co siłą napędową rynku nowych aut są przede wszystkim klienci firmowi. W kwietniu ich udział w całkowitej rejestracji samochodów osobowych sięgnął 75,98 proc. Autorzy raportu wskazują, że w rzeczywistości ich udział może być jeszcze większy ze względu na przyjętą klasyfikację w CEPiK. W bazie klientów instytucjonalnych nie uwzględnia się osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych.
Oczywiście, jaka klasyfikacja, takie preferencje. Przedsiębiorcy w kwietniu najczęściej wybierali: Toyotę Corollę (6,6 tys. szt.), Skodę Octavię (5,1 tys.) oraz Toyotę Yaris (3,3 tys.). W przypadku nabywców indywidualnych pierwsza trójka to: Toyota Yaris (3,5 tys.), Toyota Corolla (2,1 tys.) oraz Dacia Duster ( 2,1 tys.). Nie dziwi zatem, że w ogólnym rankingu marek prowadzi japońska marka. Na kolejnych miejscach znalazły się: Skoda, Volkswagen, Kia i BMW.
TOP 10 – sprzedaż modeli premium w kwietniu w Polsce
Miejsce | Marka i model | Liczba sprzedanych egzemplarzy |
1 | Volvo XC60 | 1931 |
2 | BMW serii 3 | 1495 |
3 | Volvo XC40 | 1264 |
4 | Audi Q3 | 1117 |
5 | Audi Q5 | 1007 |
6 | BMW serii 1 | 963 |
7 | BMW X5 | 949 |
8 | BMW X3 | 928 |
9 | BMW serii 5 | 902 |
10 | Audi A6 | 875 |
W raporcie nie zabrakło także wzmianki o rynku aut premium. W kwietniowym rankingu marek prowadzą: BMW (2,1 tys. aut), Mercedes (1,8 tys.) oraz Audi (1,6 tys.). W przypadku modeli najczęściej wybierano zaś: Volvo XC60 (458 szt.), Audi Q3 (359 szt.) oraz BMW serii 3. Nieco inaczej wygląda klasyfikacja po uwzględnieniu danych od stycznia 2021 r. Wówczas pierwszą trójkę stanowią: Volvo XC60 (1,9 tys.), BMW serii 3 (1,4 tys.) czy Volvo XC40 (1,2 tys.).
TOP 10 – najpopularniejsze marki w 2021 r. w Polsce
Miejsce | Marka i model | Liczba sprzedanych egzemplarzy (styczeń – kwiecień) |
1 | BMW | 8207 |
2 | Mercedes | 7279 |
3 | Audi | 6631 |
4 | Volvo | 4936 |
5 | Lexus | 2078 |
6 | Mini | 909 |
7 | Porsche | 644 |
8 | Land Rover | 586 |
9 | Tesla | 273 |
10 | Jaguar | 132 |