• W tegorocznym badaniu sprawdzono ankiety od 87 282 właścicieli nowych aut z rocznika 2020
  • Pod lupę wzięto nowe samochody użytkowane przez 90 dni od chwili odbioru w salonie
  • Samochody oceniano w 1000 punktowej skali. Bardzo wysokie noty otrzymało kilka marek amerykańskich

Zwykle nowe auto wiąże się z przyjemnymi doznaniami – począwszy od odbioru wybranego egzemplarza w salonie a skończywszy na wrażeniach z jazdy świeżą konstrukcją. Rzadko kiedy zwraca się przy tym uwagę na kwestie związane z niezawodnością. W końcu fabrycznie nowy samochód nie powinien się od razu zepsuć (choć bywają wyjątki). Kluczowa jest zatem przyjemność z codziennej eksploatacji począwszy od poczucia komfortu i luksusu a skończywszy na doznaniach podczas dłuższych wypadów za miasto jak i krótszych przejażdżek.

Oczywiście nowe auto to nie tylko same pozytywne doświadczenia. Zwykle w ciągu pierwszych kilkudziesięciu dni poznajemy już samochód na tyle, by wskazać jego pierwsze bolączki i elementy, które nas najbardziej irytują (choćby wolna praca elektrycznej klapy bagażnika, przeciętny ekran dotykowy, głośna wentylacja czy niewystarczający zakres regulacji kierownicy).

Stąd też pomysł JD Power na badanie poziomu satysfakcji klientów (w badaniu zebrano ankiety od ponad 87 tys. właścicieli aut z roku modelowego 2020). Do zdobycia jest aż 1000 punktów (tzw. indeks APEAL). Nietrudno zgadnąć, że im wyższy wynik tym rosną szanse producentów na to, że klienci będą bardziej zadowoleni i po latach znów wrócą po kolejne auto tej samej marki.

Nietrudno zgadnąć, że tegoroczne badanie nie przynosi szczególnych niespodzianek. Tradycyjnie lepiej radzą sobie marki premium od masowych. W raporcie podkreślono jednak, że nigdy wcześniej nie było tak małej różnicy pomiędzy klasami. Średnia dla segmentu premium to 861 punktów. W przypadku producentów tzw. rynku masowego wynik jest niższy zaledwie o 23 punkty.

Ocena satysfakcji klientów – segment premium

Miejsce Marka Liczba punktów APEAL (maks. 1000)
1 Porsche 881
2 Lincoln 876
3 Cadillac 874
4 BMW 869
5 Land Rover 866
6 Genesis 864
7 Mercedes 863
Średnia dla całej branży   861
8 Lexus 859
8 Volvo 859
10 Jaguar 854
11 Infiniti 846
12 Acura 845
13 Audi 845
Bez klasyfikacji Tesla 896

A kto radzi sobie najlepiej? Wbrew pozorom nie wszyscy, którzy brylują w statystkach niezawodności mogą poszczycić się dobrym wynikiem w badaniu satysfakcji klientów. Lexus wypadł zatem poniżej średniej w klasie premium. Podobnie jest w przypadku Toyoty, która wylądowała na samym końcu stawki w swojej kategorii. Czyżby klienci oczekiwali więcej niż oferuje japoński koncern?

Wśród tegorocznych triumfatorów najwięcej nagród indywidualnych (dla danych modeli) zebrali Hyundai (5 wyróżnień), BMW (4) oraz Nissan (4). Doceniono także Mazdę (awans o 9 miejsc w porównaniu do wcześniejszego badania) oraz Cadillaca (o 6 miejsc w górę). Wskazano także kilku rekordzistów. Mini Countryman i Nissan Maxima zyskały nagrody już trzeci rok z rzędu. Po raz drugi zaś wyróżniono zaś takie modele jak m.in. BMW X4 czy niedostępne w Europie Honda Odyssey czy Lincoln Navigator.

W tegorocznej czołówce znalazło się sporo marek amerykańskich. W segmencie premium na podium prócz Porsche znalazły się jeszcze Lincoln i Cadillac. W drugiej kategorii zaś brylują Dodge, Ram i GMC, które dla europejskiego klienta są co najwyżej egzotyką. Pojawiła się także Tesla, z zastrzeżeniem, że ankietami objęto tylko od nabywców z 35 stanów. Zgodnie z amerykańskim prawem JD Power potrzebuje pozwolenia Tesli na przeprowadzenie ankiet wśród nabywców modelu w 15 stanach.

Ocena satysfakcji klientów – rynek masowy

Miejsce Marka Liczba punktów APEAL (maks. 1000)
1 Dodge 872
2 Ram 871
3 GMC 857
4 Ford 853
5 Mini 846
6 Kia 844
7 Mazda 844
8 Nissan 844
9 Honda 842
9 Hyundai 842
11 Chevrolet 839
Średnia dla całej branży   838
12 Buick 832
12 Subaru 832
12 Volkswagen 832
15 Mitsubishi 829
16 Chrysler 828
17 Toyota 825
18 Jeep 822

Nie zabrakło także wyróżnień dla konkretnych modeli. Tu zaś klasyfikacja może być bardziej interesująca dla Europejczyków. Uwzględniono bowiem sporo modeli, które można nie tylko spotkać na naszych drogach, ale i kupić w salonie. A to już całkiem niezły argument dla tych, którzy biorą pod uwagę kilka samochodów. Które z aut sprawiły zatem najwięcej satysfakcji? W galerii wybrane modele, które oferowane są także na naszym kontynencie.