- W tegorocznym badaniu sprawdzono ankiety od 87 282 właścicieli nowych aut z rocznika 2020
- Pod lupę wzięto nowe samochody użytkowane przez 90 dni od chwili odbioru w salonie
- Samochody oceniano w 1000 punktowej skali. Bardzo wysokie noty otrzymało kilka marek amerykańskich
Zwykle nowe auto wiąże się z przyjemnymi doznaniami – począwszy od odbioru wybranego egzemplarza w salonie a skończywszy na wrażeniach z jazdy świeżą konstrukcją. Rzadko kiedy zwraca się przy tym uwagę na kwestie związane z niezawodnością. W końcu fabrycznie nowy samochód nie powinien się od razu zepsuć (choć bywają wyjątki). Kluczowa jest zatem przyjemność z codziennej eksploatacji począwszy od poczucia komfortu i luksusu a skończywszy na doznaniach podczas dłuższych wypadów za miasto jak i krótszych przejażdżek.
Oczywiście nowe auto to nie tylko same pozytywne doświadczenia. Zwykle w ciągu pierwszych kilkudziesięciu dni poznajemy już samochód na tyle, by wskazać jego pierwsze bolączki i elementy, które nas najbardziej irytują (choćby wolna praca elektrycznej klapy bagażnika, przeciętny ekran dotykowy, głośna wentylacja czy niewystarczający zakres regulacji kierownicy).
Stąd też pomysł JD Power na badanie poziomu satysfakcji klientów (w badaniu zebrano ankiety od ponad 87 tys. właścicieli aut z roku modelowego 2020). Do zdobycia jest aż 1000 punktów (tzw. indeks APEAL). Nietrudno zgadnąć, że im wyższy wynik tym rosną szanse producentów na to, że klienci będą bardziej zadowoleni i po latach znów wrócą po kolejne auto tej samej marki.
Nietrudno zgadnąć, że tegoroczne badanie nie przynosi szczególnych niespodzianek. Tradycyjnie lepiej radzą sobie marki premium od masowych. W raporcie podkreślono jednak, że nigdy wcześniej nie było tak małej różnicy pomiędzy klasami. Średnia dla segmentu premium to 861 punktów. W przypadku producentów tzw. rynku masowego wynik jest niższy zaledwie o 23 punkty.
Ocena satysfakcji klientów – segment premium
Miejsce | Marka | Liczba punktów APEAL (maks. 1000) |
1 | Porsche | 881 |
2 | Lincoln | 876 |
3 | Cadillac | 874 |
4 | BMW | 869 |
5 | Land Rover | 866 |
6 | Genesis | 864 |
7 | Mercedes | 863 |
Średnia dla całej branży | 861 | |
8 | Lexus | 859 |
8 | Volvo | 859 |
10 | Jaguar | 854 |
11 | Infiniti | 846 |
12 | Acura | 845 |
13 | Audi | 845 |
Bez klasyfikacji | Tesla | 896 |
A kto radzi sobie najlepiej? Wbrew pozorom nie wszyscy, którzy brylują w statystkach niezawodności mogą poszczycić się dobrym wynikiem w badaniu satysfakcji klientów. Lexus wypadł zatem poniżej średniej w klasie premium. Podobnie jest w przypadku Toyoty, która wylądowała na samym końcu stawki w swojej kategorii. Czyżby klienci oczekiwali więcej niż oferuje japoński koncern?
Wśród tegorocznych triumfatorów najwięcej nagród indywidualnych (dla danych modeli) zebrali Hyundai (5 wyróżnień), BMW (4) oraz Nissan (4). Doceniono także Mazdę (awans o 9 miejsc w porównaniu do wcześniejszego badania) oraz Cadillaca (o 6 miejsc w górę). Wskazano także kilku rekordzistów. Mini Countryman i Nissan Maxima zyskały nagrody już trzeci rok z rzędu. Po raz drugi zaś wyróżniono zaś takie modele jak m.in. BMW X4 czy niedostępne w Europie Honda Odyssey czy Lincoln Navigator.
W tegorocznej czołówce znalazło się sporo marek amerykańskich. W segmencie premium na podium prócz Porsche znalazły się jeszcze Lincoln i Cadillac. W drugiej kategorii zaś brylują Dodge, Ram i GMC, które dla europejskiego klienta są co najwyżej egzotyką. Pojawiła się także Tesla, z zastrzeżeniem, że ankietami objęto tylko od nabywców z 35 stanów. Zgodnie z amerykańskim prawem JD Power potrzebuje pozwolenia Tesli na przeprowadzenie ankiet wśród nabywców modelu w 15 stanach.
Ocena satysfakcji klientów – rynek masowy
Miejsce | Marka | Liczba punktów APEAL (maks. 1000) |
1 | Dodge | 872 |
2 | Ram | 871 |
3 | GMC | 857 |
4 | Ford | 853 |
5 | Mini | 846 |
6 | Kia | 844 |
7 | Mazda | 844 |
8 | Nissan | 844 |
9 | Honda | 842 |
9 | Hyundai | 842 |
11 | Chevrolet | 839 |
Średnia dla całej branży | 838 | |
12 | Buick | 832 |
12 | Subaru | 832 |
12 | Volkswagen | 832 |
15 | Mitsubishi | 829 |
16 | Chrysler | 828 |
17 | Toyota | 825 |
18 | Jeep | 822 |
Nie zabrakło także wyróżnień dla konkretnych modeli. Tu zaś klasyfikacja może być bardziej interesująca dla Europejczyków. Uwzględniono bowiem sporo modeli, które można nie tylko spotkać na naszych drogach, ale i kupić w salonie. A to już całkiem niezły argument dla tych, którzy biorą pod uwagę kilka samochodów. Które z aut sprawiły zatem najwięcej satysfakcji? W galerii wybrane modele, które oferowane są także na naszym kontynencie.
Korea świętuje. Aż 5 nagród dla aut koreańskiego koncernu. Stinger pokonał Cadillaca CT5 i Lincolna MKZ.
Cztery wyróżnienia dla koncernu BMW. Na podium 7, X4, X6 i Mini. Seria 7 jako lider w klasie. Na drugim miejscu też BMW - seria 8.
Mały SUV pokonał Volvo XC40 i rodzimego rywala - Evoque.
Do 3 razy sztuka. BMW zdobywa nagrodę po raz trzeci. W gronie pokonanych Porsche Macan.
Nagroda trzeci rok z rzędu. Podobny sukces odniosła jeszcze limuzyna Nissana - Maxima. Na podium wspólnie z Toyotą C-HR.
Velar to numer 1 w segmencie. Na podium jeszcze Cadillac XT5 i Lincoln Nautilus.