Renault 19 to ostatni model francuskiego producenta który miał w nazwie liczbę. Jednocześnie 19-ka jest jednym z najpopularniejszych modeli Renault segmentu C. Auto zadebiutowało w 1988 roku i zastąpiło na rynku model 9 i 11.
R19 dostępne było w wielu wersjach nadwoziowych – 3- i 5-drzwiowy hatchback, 4-drzwiowy sedan oraz 2-drzwiowy kabriolet. Jego nowoczesny jak na tamte czasy design wyróżniał się z tłumu, a w jego opracowaniu pomagał sam Giorgio Giugiaro. Projekt 19-ki ma swój początek jeszcze w I połowie lat 80. Nadwozie projektowane było także pod kątem jak najlepszego współczynnika oporu powietrza, który finalnie wynosił Cx=0,31. Produkcja, poza rodzimy krajem, odbywała się także w Portugalii, Turcji oraz Argentynie.
W 1992 roku zaprezentowano 19-ke Phase II po liftingu. Auto miało zmodyfikowany pas przedni i tylne, nową deskę rozdzielczą, a także nieco zmodernizowane pod kątem zużycia paliwa jednostki napędowe. Ich wybór był przez cały okres produkcji bardzo bogaty. Jeśli chodzi o benzynowe silniki, do wyboru były 1.2 (54 KM), 1.4 (58, 60, 80 KM), 1.7 (75, 90 KM), oraz 1.8 (90, 95, 110, 113 i w topowej wersji 16v – 135,137 lub 140 KM). Wybór jednostek wysokoprężnych był nieco skromniejszy i obejmował tylko 1 silnik 1.9 w 2 wersjach – wolnossącej 65-konnej oraz turbodoładowanej 92-konnej.
Moc kierowana była na przednie koła za pośrednictwem 3- lub 4-biegowego automatu bądź 4- lub 5-biegowej skrzyni manualnej. W Europie produkcję zakończono w 1996 roku, natomiast w Turcji i Argentynie – 5 lat później. Następcą R19 był Renault Megane.