• Już trzeci rok z rzędu w rankingu lojalności J.D. Power prowadzą marki japońskie
  • Analitycy sprawdzili sprzedaż nowych samochodów w USA od czerwca 2020 do maja 2021 r.
  • Najwięcej klientów tracą m.in. Mini, Chrysler, Infiniti, Maserati i Jaguar

Nietrudno zgadnąć, że na najbardziej lojalnych klientów tradycyjnie mogą liczyć firmy z Japonii, choć bywają też zaskakujące wyjątki. W czołówce najnowszego rankingu J.D. Power znalazły się: Subaru (wskaźnik lojalności wynosi aż 61,8 proc.), Toyota (61,1 proc.) i Honda (59,3 proc.). Wśród firm z segmentu premium prowadzi zaś Lexus (51,6 proc.), wyprzedzający Porsche (50,2 proc.) oraz Mercedesa (47 proc.). Co więcej, to Subaru i Lexus po raz trzeci z rzędu wygrały w swoich kategoriach.

Przeczytaj także: kierowcy narzekają nie tylko na samochody ale i serwis

Jak obliczono wskaźnik lojalności? To nic innego jak odsetek klientów, którzy po raz kolejny wybierają tę samą markę. Co ważne, pod uwagę wzięto nie tylko tych kierowców, którzy wymieniali dotychczas używane pojazdy na nowe, ale również tych, którzy kupowali kolejny samochód, by powiększyć swoją kolekcję aut.

Badanie lojalności klientów marek premium

Miejsce Marka Wskaźnik lojalności (odsetek klientów kupujących nowy pojazd tej samej firmy)
1 Lexus 51,6 proc.
2 Porsche 50,2 proc.
3 Mercedes 47,0 proc.
4 BMW 45,6 proc.
5 Audi 45,5 proc.
6 Acura 45,3 proc.
7 Volvo 45,3 proc.
8 Land Rover 38,6 proc.
9 Cadillac 37,8 proc.
10 Lincoln 36 proc.
11 Infiniti 27,9 proc.
12 Maserati 24,6 proc.
13 Jaguar 17,1 proc.

Tam, gdzie są zwycięzcy, tam są również i przegrani. Okazuje się, że szczególne powody do niepokoju mają firmy z różnych regionów świata. Wśród marek premium ostatnie miejsca w zestawieniu zajmują: Infiniti, Maserati i Jaguar. W przypadku producentów z tzw. rynku masowego najłatwiej tracą klientów: Mitsubishi, Mini, Dodge oraz Chrysler.

Badanie lojalności klientów marek z rynku masowego

Miejsce Marka Wskaźnik lojalności
1 Subaru 61,8 proc.
2 Toyota 61,1 proc.
3 Honda 59,3 proc.
4 RAM 56,8 proc.
5 Ford 53,9 proc.
6 Kia 52,2 proc.
7 Hyundai 51,0 proc.
8 Chevrolet 49,2 proc.
9 Mazda 46,7 proc.
10 Volkswagen 46,0 proc.
11 Nissan 43,7 proc.
12 Jeep 41,5 proc.
13 GMC 39,0 proc.
14 Buick 32,3 proc.
15 Mitsubishi 27,7 proc.
16 Mini 27,5 proc.
17 Dodge 17,9 proc.
18 Chrysler 14,6 proc.

Z rankingu JD Power można wyciągnąć różne wnioski. Nietrudno o spostrzeżenie, że ogromny wpływ na pozostanie przy danej marce mają doświadczenia zebrane z eksploatacji auta. Trudno bowiem o zaufanie, gdy samochód regularnie gości w serwisie na skutek różnych usterek, a sama obsługa serwisowa także pozostawia sporo do życzenia.

W raporcie nie brak jednak wzmianki o tym, iż to pandemia wywarła spory wpływ na preferencje nabywców. Okazało się, że wielu klientów z obawy o wizytę w salonie w czasach pandemii polegało głównie na zdalnym kontakcie z dealerem i dostawie auta pod dom. Łatwo wówczas o wniosek, że niejednokrotnie to postawa dealera mogła zdecydować o tym, czy kupujemy kolejny samochód tej samej firmy, czy też zmieniamy markę. Nie sposób zapomnieć też o tym, że nawet najlepszy dealer niewiele pomoże, gdy branża zmaga się z niedoborami komponentów i po prostu brakuje najbardziej poszukiwanych wersji aut.