- Już trzeci rok z rzędu w rankingu lojalności J.D. Power prowadzą marki japońskie
- Analitycy sprawdzili sprzedaż nowych samochodów w USA od czerwca 2020 do maja 2021 r.
- Najwięcej klientów tracą m.in. Mini, Chrysler, Infiniti, Maserati i Jaguar
Nietrudno zgadnąć, że na najbardziej lojalnych klientów tradycyjnie mogą liczyć firmy z Japonii, choć bywają też zaskakujące wyjątki. W czołówce najnowszego rankingu J.D. Power znalazły się: Subaru (wskaźnik lojalności wynosi aż 61,8 proc.), Toyota (61,1 proc.) i Honda (59,3 proc.). Wśród firm z segmentu premium prowadzi zaś Lexus (51,6 proc.), wyprzedzający Porsche (50,2 proc.) oraz Mercedesa (47 proc.). Co więcej, to Subaru i Lexus po raz trzeci z rzędu wygrały w swoich kategoriach.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPrzeczytaj także: kierowcy narzekają nie tylko na samochody ale i serwis
Jak obliczono wskaźnik lojalności? To nic innego jak odsetek klientów, którzy po raz kolejny wybierają tę samą markę. Co ważne, pod uwagę wzięto nie tylko tych kierowców, którzy wymieniali dotychczas używane pojazdy na nowe, ale również tych, którzy kupowali kolejny samochód, by powiększyć swoją kolekcję aut.
Badanie lojalności klientów marek premium
Miejsce | Marka | Wskaźnik lojalności (odsetek klientów kupujących nowy pojazd tej samej firmy) |
1 | Lexus | 51,6 proc. |
2 | Porsche | 50,2 proc. |
3 | Mercedes | 47,0 proc. |
4 | BMW | 45,6 proc. |
5 | Audi | 45,5 proc. |
6 | Acura | 45,3 proc. |
7 | Volvo | 45,3 proc. |
8 | Land Rover | 38,6 proc. |
9 | Cadillac | 37,8 proc. |
10 | Lincoln | 36 proc. |
11 | Infiniti | 27,9 proc. |
12 | Maserati | 24,6 proc. |
13 | Jaguar | 17,1 proc. |
Tam, gdzie są zwycięzcy, tam są również i przegrani. Okazuje się, że szczególne powody do niepokoju mają firmy z różnych regionów świata. Wśród marek premium ostatnie miejsca w zestawieniu zajmują: Infiniti, Maserati i Jaguar. W przypadku producentów z tzw. rynku masowego najłatwiej tracą klientów: Mitsubishi, Mini, Dodge oraz Chrysler.
Badanie lojalności klientów marek z rynku masowego
Miejsce | Marka | Wskaźnik lojalności |
1 | Subaru | 61,8 proc. |
2 | Toyota | 61,1 proc. |
3 | Honda | 59,3 proc. |
4 | RAM | 56,8 proc. |
5 | Ford | 53,9 proc. |
6 | Kia | 52,2 proc. |
7 | Hyundai | 51,0 proc. |
8 | Chevrolet | 49,2 proc. |
9 | Mazda | 46,7 proc. |
10 | Volkswagen | 46,0 proc. |
11 | Nissan | 43,7 proc. |
12 | Jeep | 41,5 proc. |
13 | GMC | 39,0 proc. |
14 | Buick | 32,3 proc. |
15 | Mitsubishi | 27,7 proc. |
16 | Mini | 27,5 proc. |
17 | Dodge | 17,9 proc. |
18 | Chrysler | 14,6 proc. |
Z rankingu JD Power można wyciągnąć różne wnioski. Nietrudno o spostrzeżenie, że ogromny wpływ na pozostanie przy danej marce mają doświadczenia zebrane z eksploatacji auta. Trudno bowiem o zaufanie, gdy samochód regularnie gości w serwisie na skutek różnych usterek, a sama obsługa serwisowa także pozostawia sporo do życzenia.
Przeczytaj też:
W raporcie nie brak jednak wzmianki o tym, iż to pandemia wywarła spory wpływ na preferencje nabywców. Okazało się, że wielu klientów z obawy o wizytę w salonie w czasach pandemii polegało głównie na zdalnym kontakcie z dealerem i dostawie auta pod dom. Łatwo wówczas o wniosek, że niejednokrotnie to postawa dealera mogła zdecydować o tym, czy kupujemy kolejny samochód tej samej firmy, czy też zmieniamy markę. Nie sposób zapomnieć też o tym, że nawet najlepszy dealer niewiele pomoże, gdy branża zmaga się z niedoborami komponentów i po prostu brakuje najbardziej poszukiwanych wersji aut.