Auto Świat Wiadomości Aktualności Nie wszystkie marki tracą tak wielu klientów – ranking lojalności J.D. Power

Nie wszystkie marki tracą tak wielu klientów – ranking lojalności J.D. Power

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski

Okazuje się, że nie każdy kierowca chętnie kupuje kolejny samochód tej samej marki. Zdarza się, że słabe doświadczenia związane z eksploatacją i obsługą serwisową mogą na dobre zniechęcić do danego producenta. Oto ranking marek, które mogą poszczycić się nie tylko najbardziej lojalnymi klientami, ale także tych firm, które skutecznie zniechęciły potencjalnych nabywców.

Subaru Forester e-Boxer
Zobacz galerię (6)
Igor Kohutnicki / Auto Świat
Subaru Forester e-Boxer
  • Już trzeci rok z rzędu w rankingu lojalności J.D. Power prowadzą marki japońskie
  • Analitycy sprawdzili sprzedaż nowych samochodów w USA od czerwca 2020 do maja 2021 r.
  • Najwięcej klientów tracą m.in. Mini, Chrysler, Infiniti, Maserati i Jaguar

Nietrudno zgadnąć, że na najbardziej lojalnych klientów tradycyjnie mogą liczyć firmy z Japonii, choć bywają też zaskakujące wyjątki. W czołówce najnowszego rankingu J.D. Power znalazły się: Subaru (wskaźnik lojalności wynosi aż 61,8 proc.), Toyota (61,1 proc.) i Honda (59,3 proc.). Wśród firm z segmentu premium prowadzi zaś Lexus (51,6 proc.), wyprzedzający Porsche (50,2 proc.) oraz Mercedesa (47 proc.). Co więcej, to Subaru i Lexus po raz trzeci z rzędu wygrały w swoich kategoriach.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Przeczytaj także: kierowcy narzekają nie tylko na samochody ale i serwis

Jak obliczono wskaźnik lojalności? To nic innego jak odsetek klientów, którzy po raz kolejny wybierają tę samą markę. Co ważne, pod uwagę wzięto nie tylko tych kierowców, którzy wymieniali dotychczas używane pojazdy na nowe, ale również tych, którzy kupowali kolejny samochód, by powiększyć swoją kolekcję aut.

Badanie lojalności klientów marek premium

MiejsceMarkaWskaźnik lojalności (odsetek klientów kupujących nowy pojazd tej samej firmy)
1Lexus51,6 proc.
2Porsche50,2 proc.
3Mercedes47,0 proc.
4BMW45,6 proc.
5Audi45,5 proc.
6Acura45,3 proc.
7Volvo45,3 proc.
8Land Rover38,6 proc.
9Cadillac37,8 proc.
10Lincoln36 proc.
11Infiniti27,9 proc.
12Maserati24,6 proc.
13Jaguar17,1 proc.

Tam, gdzie są zwycięzcy, tam są również i przegrani. Okazuje się, że szczególne powody do niepokoju mają firmy z różnych regionów świata. Wśród marek premium ostatnie miejsca w zestawieniu zajmują: Infiniti, Maserati i Jaguar. W przypadku producentów z tzw. rynku masowego najłatwiej tracą klientów: Mitsubishi, Mini, Dodge oraz Chrysler.

Badanie lojalności klientów marek z rynku masowego

MiejsceMarkaWskaźnik lojalności
1Subaru61,8 proc.
2Toyota61,1 proc.
3Honda59,3 proc.
4RAM56,8 proc.
5Ford53,9 proc.
6Kia52,2 proc.
7Hyundai51,0 proc.
8Chevrolet49,2 proc.
9Mazda46,7 proc.
10Volkswagen46,0 proc.
11Nissan43,7 proc.
12Jeep41,5 proc.
13GMC39,0 proc.
14Buick32,3 proc.
15Mitsubishi27,7 proc.
16Mini27,5 proc.
17Dodge17,9 proc.
18Chrysler14,6 proc.

Z rankingu JD Power można wyciągnąć różne wnioski. Nietrudno o spostrzeżenie, że ogromny wpływ na pozostanie przy danej marce mają doświadczenia zebrane z eksploatacji auta. Trudno bowiem o zaufanie, gdy samochód regularnie gości w serwisie na skutek różnych usterek, a sama obsługa serwisowa także pozostawia sporo do życzenia.

Przeczytaj też:

W raporcie nie brak jednak wzmianki o tym, iż to pandemia wywarła spory wpływ na preferencje nabywców. Okazało się, że wielu klientów z obawy o wizytę w salonie w czasach pandemii polegało głównie na zdalnym kontakcie z dealerem i dostawie auta pod dom. Łatwo wówczas o wniosek, że niejednokrotnie to postawa dealera mogła zdecydować o tym, czy kupujemy kolejny samochód tej samej firmy, czy też zmieniamy markę. Nie sposób zapomnieć też o tym, że nawet najlepszy dealer niewiele pomoże, gdy branża zmaga się z niedoborami komponentów i po prostu brakuje najbardziej poszukiwanych wersji aut.

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków